Μελέτη Διαμόρφωσης Πλατείας Ι. Μητροπόλεως Ρεθύμνου

ΔΗΜΟΣ ΡΕΘΥΜΝΗΣ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΠΟΛΗΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

  

ΜΕΛΕΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ  ΠΛΑΤΕΙΑΣ  Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ

 

 ΜΕΛΕΤΗΤΗΣ : ΣΤΑΘΗΣ Θ. ΚΕΛΕΚΗΣ  ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ, ΡΕΘΥΜΝΟ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2008

 

 

ΑΝΑΛΥΣΗ

  • ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
  • ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΧΩΡΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣ 
  • ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ 
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ 

 

 

ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

Η με τη μελέτη αυτή αναδιαμορφούμενη πλατεία βρίσκεται σε κεντρικό σημείο του ανατολικού τμήματος της Παλιάς Πόλης του Ρεθύμνου (ΧΑΡΤ.1).

Αποτελεί τον ελεύθερο χώρο γύρω από τον μητροπολιτικό ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου και περιβάλλεται από τις οδούς Μ. Τομπάζη, Μ. Μουσούρου, Στ. Μανιουδάκη και Επισκόπου Καστρινογιαννάκη.

Σύμφωνα με το ισχύον Ρ.Σ. (ΧΑΡΤ. 2) είναι κοινόχρηστος χώρος που βρίσκεται μεταξύ των Ο.Τ. 112, 128Β, 129, 128Α,131, 136,137 και 130, με συνολικό εμβαδόν περίπου 3.100 μ2, από τα οποία 450 μ2 καταλαμβάνονται από τον Ιερό Ναό, 800 μ2 από τους περιμετρικούς δρόμους και 1.850 μ2 περίπου αποτελούν αυτήν καθ'' αυτήν την επιφάνεια της πλατείας.

Στο χώρο αυτό καταλήγουν από βορρά η οδός Δασκαλογιάννη και η προέκταση της οδού Επ. Καστρινογιαννάκη, από νότο οι οδοί Χ. Καψάλη, Β. Χάλη και η προέκταση της οδού Μ. Μουσούρου, από δύση η οδός Αγίας Βαρβάρας και η προέκταση της οδού Μ. Τομπάζη.

Στη ΝΑ γωνία του εφάπτονται ο μικρός ιερός ναός του Αγίου Αντωνίου και το κτίριο με τα Γραφεία της Ιεράς Μητροπόλεως Ρεθύμνου. Μέσω του πλατώματος Μ. Καραολή και Α. Δημητρίου στη ΒΑ γωνία του συνδέεται με την οδό Αρκαδίου.

Ο αναδιαμορφούμενος χώρος βρίσκεται στο κέντρο ενός κύριου για τη λειτουργία της Παλιάς Πόλης του Ρεθύμνου πολεοδομικού τριγώνου, που περιβάλλεται από βασικούς εμπορικούς δρόμους - κυκλοφοριακές αρτηρίες, (τις οδούς Αρκαδίου, Παλαιολόγου, Εθν. Αντιστάσεως και Γερακάρη) και συνιστά περιοχή κεντρικών λειτουργιών.

Στη περιοχή αυτή και τον άμεσο περίγυρό της συναντώνται πλατείες - τοπόσημα (Αγνώστου Στρατιώτη, 4ων Μαρτύρων, 25ης Μαρτίου, 1ου Δημοτικού Σχολείου), Ιστορικοί Ναοί (Αγ. Αντώνιος, Αγία Βαρβάρα, 4ων Μαρτύρων), αξιόλογα μνημεία (Πύλη Guora, Τζαμί Βαλιδέ, Αγ. Φραγκίσκος, τζαμί Νερατζέ, κρήνη Rimondi, Loggia) διάφορα δημόσια κτίρια (Δημαρχείο, Γραφεία Μητροπόλεως, Κέντρο Νέων Δήμου Ρεθύμνου, Δημοτική Βιβλιοθήκη) καθώς και το κεντρικό κατάστημα της Εθνικής Τράπεζας.

 

 

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΧΩΡΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣ

 Ο χώρος της υφιστάμενης σήμερα πλατείας αποτελούσε (μέχρι τη θεσμοθέτηση του ισχύοντος Ρ.Σ.) το Ο.Τ. Γ180. Έως το 1966 σ'' αυτήν σώζονταν διάφορα κτίρια  (συνοδευτικά κτίσματα του υπάρχοντος τότε καθεδρικού ναού, όπως η μεγάλη αίθουσα των Τριών Ιεραρχών για τις επίσημες τελετές, τα κτίρια του μοναδικού έως τα τέλη της δεκαετίας 1950 Γυμνασίου της πόλης με τον αύλειο χώρο του, καθώς και μερικές ιδιωτικές κατοικίες και καταστήματα (ΧΑΡΤ. 3.1 και 3.2)[1].

Σχετικά με την ύπαρξη του καθεδρικού ναού αναφέρονται τρεις κτιριακές φάσεις:

α. Αυτή ενός μικρού ναΐσκου - οικογενειακής εκκλησίας, ο οποίος μάλλον υπήρχε από τα χρόνια της ενετοκρατίας.

β. Εκείνη ενός μεγαλύτερου ναού τύπου τρίκλιτης ξυλόστεγης βασιλικής, ο οποίος ανηγέρθη επί Επισκόπου Καλλινίκου το 1844 με ορθογώνιο σχήμα 13,5 x 28,5 μ. και ύψος 10 μ. περίπου και συνοδευόταν από το ύψους 23,30 μ. κωδωνοστάσιο με πλευρές στη βάση του 4,54 x 4,525, το οποίο ανηγέρθη στην περίοδο 1892-1902 με σχέδια του πρωτομάστορα εμπειρικού μηχανικού, Γ. Δασκαλάκη και

γ. Η του σημερινού ναού, που απέκτησε τη μορφή του στην περίοδο 1956-1966, ως μετασκευή - επέκταση του προηγούμενου, με ίδιο πλάτος, μήκος 32,5 μ. και ύψος 16 μ., ως τύπος παλαιοχριστιανικής τρίκλιτης βασιλικής άνευ τρούλου, σύμφωνα με τις μελέτες του αρχιτέκτονα Ε. Μαρκόπουλου και του πολ. μηχανικού Χ. Αραχωβίτη (ΧΑΡΤ. 4). Η προβλεφθείσα τότε υπερύψωση του μεσαίου κλίτους επέτρεψε τον καλύτερο φωτισμό του ναού με τη δημιουργία δίλοβων παραθύρων και προσέδωσε μεγαλοπρέπεια στο μνημείο.

 

 

ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

 Η υφιστάμενη πλατεία (Φ.1) δημιουργήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1960 από την απελευθέρωση του χώρου, μετά την κατεδάφιση των κτισμάτων που βρίσκονταν βόρεια, ανατολικά και νότια του ναού, σύμφωνα με μελέτη της αρχιτέκτονος Ε. Κούνουπα.

Η κάτοψή της είναι απλή και συνίσταται στην διαμόρφωση ενός ενιαίου οριζοντίου επιπέδου με δύο μικρής επιφάνειας ελεύθερα τμήματα στην ανατολική (Φ. 4) και νότια (Φ. 3) πλευρά και ένα μεγαλύτερο στη βόρεια (Φ.5). Στην επαφή με τους αντίστοιχους δρόμους κατασκευάστηκαν ορθογώνια παρτέρια στα οποία φυτεύθηκαν γραμμικά 3 φοίνικες, 2 φίκοι και άλλα μικρότερα δέντρα και θάμνοι.

Στη ΒΑ γωνία (Φ. 5,6) πίσω από μια εσοχή στάθμευσης για οκτώ Ι.Χ. αυτοκίνητα, βρίσκεται ένα τριγωνικό παρτέρι στο οποίο εκτός από ένα φίκο υπάρχουν και δύο φοίνικες, ανάμεσα στους οποίους στήθηκε μαρμάρινο μνημείο - αναθηματική πλάκα μονής όψης με ανάγλυφη ολόσωμη μορφή του Ηγουμένου Γαβριήλ (Φ. 7,8).

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι όλα τα υφιστάμενα μεγάλα δέντρα της πλατείας έχουν μεγάλο και εμφανές επιφανειακό ριζικό σύστημα (Φ 9,10).

Οι περιμετρικοί δρόμοι που περιβάλλουν το επίπεδο της πλατείας ακολουθούν τη φυσική κλίση του εδάφους, με αποτέλεσμα να βρίσκονται αναλογικά χαμηλότερα από αυτό έως και 1,05 μ. στη Β.Α. γωνία (Φ. 8).

Η πρόσβαση στο επίπεδο της πλατείας γίνεται είτε στο επίπεδο των δρόμων από το σύνολο της δυτικής και το δυτικό τμήμα της βόρειας πλευράς, είτε με σκαλοπάτια σε σημεία της ανατολικής και νότιας πλευράς (Φ.11, 12).

Στη Β.Α. γωνία, προς το πλάτωμα Καραολή και Δημητρίου, συναντάμε ένα περίπτερο και μια συστοιχία από τρεις στύλους και δύο μετασχηματιστές της ΔΕΗ (Φ. 2).

Σε διάφορες θέσεις της περιμέτρου της πλατείας έχουν τοποθετηθεί οκτώ μεταλλικοί στύλοι με δίφωτα φωτιστικά καθώς και τέσσερα ξύλινα παγκάκια.

Το δάπεδο είναι επιστρωμένο με τετραγωνικές (52,5 cm x 52,5 cm) τεχνητές πλάκες άσπρου τσιμέντου, ενώ οι περιμετρικοί δρόμοι έχουν μείνει έως και σήμερα με τσιμεντένια την τελική επιφάνειά τους.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ.

  • Η πλατεία βρίσκεται σε περιοχή κεντρικών λειτουργιών της πόλης στο κέντρο ενός κύριου για τη λειτουργία της πολεοδομικού τριγώνου, που περιβάλλεται από βασικούς εμπορικούς δρόμους - κυκλοφοριακές αρτηρίες.
  • Στην περιοχή συναντώνται και άλλες μικρότερες ή μεγαλύτερες πλατείες - τοπόσημα, ιστορικοί ναοί, αξιόλογα μνημεία και δημόσια κτίρια.
  • Η κεντρική της θέση στο ανατολικό τμήμα της Παλιάς Πόλης, όπου και το εμπορικό κέντρο, την καθιστά κόμβο διέλευσης αλλά και στάσης πεζών σε πολυσύχναστες χρηστικές ή πολιτιστικές διαδρομές (Δημαρχείο - Γραφεία Ι. Μητροπόλεως - Εθν. Τράπεζα, Άγιος Φραγκίσκος, Ωδείο, πλατεία Αγνώστου Στρατιώτη - Αρκαδίου - Πύλη Guora.
  • Το μέγεθός της, λαμβανομένης υπόψη και της διάσπασής της σε μικρότερα τμήματα, λόγω της θέσης επ'' αυτής του ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου, την κατατάσσει σε μετρίου έως μικρού μεγέθους πλατεία, ικανής όμως να εκτονώνει μερικές από τις ανάγκες παιχνιδιού των παιδιών της περιοχής.
  • Το υφιστάμενο πράσινο μπορεί να θεωρηθεί αναλογικά ως επαρκές.
  • Η διαφορά στάθμης του επιπέδου της από τους περιμετρικούς δρόμους, κυρίως στην ανατολική πλευρά, αλλά και τα παρτέρια των δέντρων που αποτελούν σχεδόν συνεχόμενη σειρά στην περίμετρό της, αποτελούν μάλλον μη επιθυμητά στοιχεία απομόνωσης, αφού οι δρόμοι που την περιβάλλουν είναι στενοί και έχουν ήπια κυκλοφορία τροχοφόρων.
  • Η ύπαρξη στη ΒΑ γωνία του περιπτέρου, της συστοιχίας των στύλων με τους μετασχηματιστές της ΔΕΗ και του μνημείου που προβάλλει την αδιάφορη πίσω όψη του, προς τον δρόμο αλλά και η διαφορά (της τάξεως του 1 μέτρου περίπου) της στάθμης του επιπέδου της από τον δρόμο στο συγκεκριμένο τμήμα, μειώνουν δραστικά την οπτική επαφή της πλατείας και του ναού από την οδό Αρκαδίου, λειτουργώντας αποτρεπτικά ως προς την προσβασιμότητά της από τον πολυσύχναστο αυτό δρόμο, μειώνοντας συγχρόνως την επιβλητικότητα του ναού ως μνημείου.

 

 

 

ΠΡΟΤΑΣΗ

  • ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ
  • Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ 
  • ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 

 

 

 

 ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

 Η φιλοσοφία των στόχων της πρότασης βασίστηκε :

  • Στην αποδοχή ως πρωτεύοντος του χαρακτήρα της πλατείας ως δημόσιου χώρου και στη διατήρηση και ανάδειξη της «ποιότητάς» του.
  • Στη διασφάλιση λόγω μεγέθους, θέσης και ιδιαιτερότητας, της φυσιογνωμίας της ως πλατείας γειτονιάς, της υπερτοπικής σημασίας της, ως βασικού κόμβου διέλευσης και στάσης κατοίκων και επισκεπτών, αλλά και της χρησιμότητάς της αναφορικά με τις ανάγκες λειτουργίας του ναού.
  • Στο σεβασμό του ιστορικού χαρακτήρα του ναού, της αρχιτεκτονικής των αναπτυγμάτων των όψεων των περιμετρικών κτιρίων και της φυσιογνωμίας του πολεοδομικού ιστού εν γένει (κλίμακα κλπ).
  • Στην εξασφάλιση εύκολης και άμεσης προσβασιμότητας στο χώρο από τους περιμετρικούς δρόμους και της διαμπερούς κίνησης σ'' αυτόν.
  • Στην εκτόπιση όλων των στοιχείων που λειτουργούν αρνητικά στην ανάδειξη του ναού και της λειτουργίας της πλατείας ως ελεύθερου χώρου (συστοιχία στύλων και μετασχηματιστών ΔΕΗ, περίπτερο).
  • Στη διατήρηση όλων των υφισταμένων μεγάλων δέντρων της πλατείας.

 

 

ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ

 

Α. Γενικές αρχές της σύνθεσης

 Το μέγεθος της πλατείας, ο χαρακτήρας της, έτσι όπως αναλύθηκε στα προηγούμενα και η άμεση επαφή της με τον καθεδρικό ναό της πόλης, επέβαλλαν μιας ήπιας μορφής διαμόρφωση του χώρου.

Η χαμηλών τόνων σύνθεση έλαβε υπόψη όλα τα σημεία της φιλοσοφίας των στόχων που προαναφέρθηκαν, ειδικότερα εκείνο της άμεσης σχέσης με το ναό, ώστε μέσα από την επιθυμητή ισορροπία μεταξύ δομημένου και ελεύθερου χώρου να επιτυγχάνεται η ανάδειξη του ενός από το άλλο.

Ο λιτός χαρακτήρας του αναπτύγματος των όψεων στο περίγραμμα της πλατείας επέβαλε τη χρήση απλών μορφών, σχημάτων και χαράξεων στη διευθέτηση του χώρου, με γνώμονα πάντα τη λειτουργικότητα και την ενθάρρυνση της ανάγνωσης του δημόσιου χαρακτήρα του.

 

 Β. Πρόταση διαμόρφωσης - υλικά κατασκευής

 Βασική αρχή της σύνθεσης απετέλεσε η αντίληψη της ενοποίησης του χώρου της σημερινής πλατείας και των περιμετρικών της δρόμων. Με το δεδομένο ότι η εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη (ΧΑΡΤ. 6) χαρακτηρίζει τους συγκεκριμένους δρόμους ως πεζοδρόμους και απαγορεύει τη στάθμευση αυτοκινήτων σ'' αυτούς, η μελέτη μείωσε το πλάτος τους και προσάρμοσε τη στάθμη του επιπέδου της πλατείας σ'' αυτό των δρόμων.

Με τον τρόπο αυτό έγινε δυνατή η οπτική και χρηστική ενοποίηση όλου του χώρου που οριοθετείται από το μέτωπο των κτιρίων που περιβάλλουν τον καθεδρικό ναό, με αποτέλεσμα στην πράξη - και όχι απλώς νοητά - να «μεγαλώσει» η επιφάνεια της πλατείας.

Την αίσθηση της προέκτασης της πλατείας προς τα δυτικά προσδίδει και η επέκταση της επίστρωσής της, με ίδια υλικά και τεχνική, στην οδό Επ. Καστρινογιαννάκη.

Η ενέργεια αυτή, χωρίς να καταργεί τη λειτουργία του δρόμου ως προς τη διέλευση αυτοκινήτων δίνει την αίσθηση ότι η είσοδος του ναού «βλέπει» πλέον σε τμήμα της πλατείας.

Η αρχή της διατήρησης όλων των μεγάλων υφισταμένων δέντρων σε συνδυασμό με την προσαρμογή της στάθμης του σημερινού επιπέδου της πλατείας στην κλίση των περιμετρικών δρόμων, αντιμετωπίστηκε, όπου υπήρξε ανάγκη, με τη δημιουργία ανάλογου ύψους και επιφάνειας ζαρντινιερών που θα περιβάλλουν το σύνολο του ριζικού συστήματος των συγκεκριμένων δέντρων, επιτρέποντας τη διατήρησή τους στην ίδια θέση - σημερινή στάθμη, ανεξάρτητα από το «χαμήλωμα» της στάθμης της πλατείας γύρω τους κατά 0,40 μ. έως 0,90 μ. περίπου.

Το σχήμα και η διάταξη των ζαρντινιερών αυτών προσαρμόστηκε στη διεύθυνση των αξόνων της πλακόστρωσης, ενώ τα πέτρινα τοιχία που τις οριοθετούν χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία καθιστικών (πέτρινα - ξύλινα παγκάκια με πλάτη τα ίδια τα τοιχία, ή ξύλινο κάθισμα πάνω σε αυτά, ανάλογα με το ύψος τους).

Η ΒΑ γωνία της πλατείας διευθετήθηκε σε στάθμη δύο βαθμίδων χαμηλότερα από την υπόλοιπη πλατεία και διαφοροποιήθηκε ως προς το υλικό επίστρωσής της από αυτήν, κυρίως για να αναδειχθεί η θέα της πλατείας και κατ'' επέκταση του ναού από την πολυσύχναστη οδό Αρκαδίου, «καλώντας» τους περαστικούς προς τα εκεί.

Στο σημείο αυτό διαμορφώθηκε ένα καθιστικό και τοποθετήθηκε μια κρήνη, προβλέφθηκε δε χώρος για την εγκατάσταση Τ/Φ θαλάμων.

Όλα τα καθιστικά που τοποθετήθηκαν στη βόρεια και ανατολική πλευρά της πλατείας διαμορφώθηκαν ώστε να εκμεταλλεύονται το βαθύ ίσκιο του φυλλώματος των μεγάλων δέντρων της. Είναι γενικώς κτιστά με ξύλινο κάθισμα, σε αντίθεση με εκείνο της ΒΔ γωνίας που αποτελείται από τρία ξύλινα παγκάκια.

Η διευθέτηση εν γένει του χώρου στηρίχθηκε και στη φύτευση έξι νέων δέντρων, καθώς και στη μετάθεση δύο φοινίκων και έγινε με τρόπο, ώστε μαζί με τα υφιστάμενα, από τη μία να «σχηματοποιήσουν» το χώρο και από την άλλη να δημιουργήσουν αρμονικές συστοιχίες πρασίνου[2].

Με εξαίρεση τους τέσσερις φίκους και έναν φοίνικα, που όπως προαναφέρθηκε περικλείσθηκαν από παρτέρια, όλα τα υπόλοιπα δένδρα προβάλλουν απ'' ευθείας από το πλακόστρωτο της πλατείας δια μέσου οπών καλυμμένων με διάτρητα μεταλλικά προστατευτικά - σχάρες.

Στη ΒΑ γωνία της πλατείας προς την οδό Μανιουδάκη έχει δημιουργηθεί χώρος για τρεις θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων, μόνο για τις ανάγκες λειτουργίας του ναού.

Κάτω από αυτόν θα υπογειοποιηθεί ένας μετασχηματιστής compact της ΔΕΗ, ενώ ακριβώς δυτικά του θα κατασκευασθούν δύο υπόγειες τουαλέτες για χρήση από τους πιστούς κατά τη διάρκεια λειτουργίας του ναού, όπως ζητήθηκε από το οικείο εκκλησιαστικό συμβούλιο.

Το μνημείο με την ανάγλυφη μορφή του Ηγ. Γαβριήλ τοποθετείται ακριβώς πίσω από την κεντρική κόγχη του ναού. Το «χαμήλωμα» της στάθμης της πλατείας στην περιοχή εκείνη επέτρεψε την αρμονική ένταξή του στο χώρο (το χαμηλότερο σημείο του προβάλλεται χαμηλότερα από την ποδιά των παραθύρων του ιερού), με τη δημιουργία εκατέρωθεν δύο χαμηλού ύψους προκηπίων για τη φύτευση λουλουδιών, τα οποία «αγκαλιάζουν»τη ΒΑ και ΝΑ γωνία του ναού και επεκτείνονται μέχρι τις βοηθητικές κλίμακες του ιερού και το υπερυψωμένο πλατύσκαλο, που δημιουργήθηκε για να τις συνδέει με τις πλαϊνές εισόδους του ναού.

Στη νότια πλαϊνή είσοδο δημιουργείται μια ράμπα για ΑμεΑ, ενώ η αντίστοιχη βορεινή επεκτεινόμενη προσαρμόζεται στη νέα στάθμη στο σημείο εκείνο.

Ο νυκτερινός φωτισμός της πλατείας προβλέφθηκε να είναι επαρκής, ώστε ο επισκέπτης να αισθάνεται άνεση και ασφάλεια. Σε κατάλληλες θέσεις τοποθετούνται δεκαέξι συνολικά μεταλλικοί στύλοι με δίφωτα φωτιστικά παραδοσιακού τύπου (γίνεται επανάχρηση των υφιστάμενων και συμπλήρωσή τους με οκτώ νέα, ίδιας μορφής και κατασκευής).

Γενικά ο χρησιμοποιούμενος αστικός εξοπλισμός (καθιστικά, κρήνη, στύλοι, φανοί δημοτικού φωτισμού, καλάθια απορριμμάτων κλπ) έχει σύγχρονη αντίληψη, συμβατή όμως με τον ιστορικό και παραδοσιακό χαρακτήρα της Παλιάς Πόλης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλοι οι χώροι της πλατείας έχουν διαμορφωθεί, ώστε να είναι προσβάσιμοι από ΑμεΑ.

Όσον αφορά τα χρησιμοποιούμενα υλικά ισχύουν τα εξής:

  • Το κύριο επίπεδο της πλατείας επιστρώνεται με τετραγωνικές πλάκες 60 cm x 60 cm από σκληρή μπεζ πέτρα, σε στρώσεις διαγώνιες ως προς τον άξονα του ναού (από ΝΔ προς ΒΑ), διακοπτόμενες ανά 5 μ. με παράλληλους αρμούς δύο εφαπτόμενων σειρών τετραγωνικών κυβόλιθων 10 cm x 10 cm από βυσσινί πορφυρίτη.
  • Το καθιστικό με την κρήνη στη ΒΑ γωνία της πλατείας επιστρώνεται με βοτσαλωτό υπόλευκης ψηφίδας.
  • Οι δρόμοι βόρεια, ανατολικά και νότια καθώς και τα πλατώματα Καραολή Δημητρίου και Αγίου Αντωνίου έως και την είσοδο των Γραφείων της Ι. Μητρόπολης θα επιστρωθούν επίσης από βυσσινί πορφυρίτη 10 cm x 10 cm.
  • Η περίμετρος των επιφανειών με ίδιο υλικό κατασκευάζεται με περιθώρια από ορθογωνικές πλάκες 40 cm x 60 cm υπόλευκου σκληρού μαρμάρου. Το ίδιο υλικό χρησιμοποιείται και στην περίπτωση κατασκευής βαθμίδων - πλατύσκαλων και ραμπών.
  • Στην επαφή του πλακόστρωτου τμήματος της πλατείας με τους περιμετρικούς δρόμους (προς Β, Α και Ν), τοποθετούνται ανά 2,5 μ. μεταλλικά κυλινδρικά «κολωνάκια» ως εμπόδια για τη στάθμευση αυτοκινήτων.

 

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

 Με τη μελέτη αυτή, ο χώρος που περιβάλλει τον καθεδρικό ναό της πόλης του Ρεθύμνου, αναδιαμορφώνεται με μια ήπιας μορφής επέμβαση, με γνώμονα τόσο την καλύτερη λειτουργικότητα και ένταξή του στο περιβάλλον, όσο και την ανάδειξη του ναού ως μνημείου.

Ο ναός και το καμπαναριό προβάλλονται πλέον επιβλητικότερα. Η ωροθέτηση των δέντρων και των καθιστικών δίνουν στην πλατεία χαρακτήρα, συμβάλλοντας στη λειτουργικότητά της, και μετασχηματίζοντάς την σε χώρο, όχι μόνο διέλευσης, αλλά και στάσης περιοίκων και επισκεπτών.

Έτσι χωρίς να εμποδίζεται η λειτουργία του ναού, θα αποτελέσει έναν τόπο συνάντησης, ανάπαυσης, ψυχαγωγίας και ήπιου παιχνιδιού για τους Ρεθεμνιώτες και τα παιδιά τους.

 

 

Ο ΜΕΛΕΤΗΤΗΣ

 

ΣΤΑΘΗΣ Θ. ΚΕΛΕΚΗΣ

ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ

 


[1]  Τα αναφερόμενα στοιχεία της ιστορικής τεκμηρίωσης καθώς και οι ΧΑΡΤ. 3.1 - 3.2, 4 και 5, έχουν ληφθεί από το βιβλίο «Ο Μητροπολιτικός Ιερός Ναός τα Εισόδια της Θεοτόκου Ρεθύμνου και τα περί αυτών κτίσματα και παρεκκλήσια», Ρέθυμνο 1999 του πρωτοπρεσβυτέρου καθηγητή Χαρ. Καμηλάκη, τον οποίο με σεβασμό ευχαριστούμε.

[2] Ένα από τα μικρά δέντρα που θα διατηρηθεί, λόγω του ισχυρού συμβολισμού του, είναι εκείνο που φυτεύθηκε πίσω από το ιερό του ναού από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ.κ. Άνθιμο, στην αυγή της νέας χιλιετίας.

 

 

23 Νοεμβρίου 2024
 (1356)
 (1353)
 (1349)
 (1355)
 (1351)
 (1352)
 (1347)
 (1346)
 (1354)
 (1121)
 (1329)
 (1339)
 (1281)
 (1342)
 (1348)
 (1345)
 (1344)
 (1343)
 (1335)
 (1337)
Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι (481)
 (1341)
 (1330)
 (1333)
city maps (1041)
 (1328)