Χαιρετισμός Δημάρχου Ρεθύμνης στο Συμπόσιο του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης Π.Κ. με θέμα : « Εισαγωγή της ξένης/ δεύτερης γλώσσας στο Νηπιαγωγείο»
Πανεπιστημιούπολη Γάλλου 5-6 Απριλίου 2024
Κυρίες και Κύριοι Καθηγητές, Καθηγήτριες και φοιτητές του Πανεπιστημίου Κρήτης
Κυρίες και Κύριοι Εκπαιδευτικοί και Συμπολίτες
Χαίρομαι που μου δόθηκε η ευκαιρία χάρη στην ευγενική σας πρόσκληση να βρεθώ κοντά σας και να καλωσορίσουμε μαζί τις εργασίες ενός εξαιρετικά ενδιαφέροντος Συμποσίου, από αυτά που επιτυχώς διοργανώνει κάθε χρόνο το δραστήριο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Η θεματολογία του Συμποσίου πιστοποιεί τα γρήγορα αντανακλαστικά του Πανεπιστημίου μας, το οποίο ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές προκλήσεις με ετοιμότητα και διαχειρίζεται πολιτικές αποφάσεις που αφορούν την παρεχόμενη εκπαίδευση, εμβαθύνοντας στην ουσία που είναι η ποιότητα, η ευρύτητα και η επάρκεια της Παιδείας που καλλιεργείται στα παιδιά μας μέσα από το σχολικό τους περιβάλλον.
Η εισαγωγή της ξένης/ δεύτερης γλώσσας στο Νηπιαγωγείο, ενδεχομένως εγείρει το σκεπτικισμό όσων εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αναμενόμενο αφού κάθε τι νέο, στερείται προγενέστερης εμπειρίας και ως εκ τούτου έχουμε άγνοια της αποτελεσματικότητας του.
Ένας επιπλέον λόγος, λοιπόν, που καθιστά αναγκαία και ωφέλιμη την ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευτικών λειτουργών όλων των βαθμίδων και των γονέων, στο δημόσιο διάλογο που θέτει στη διάθεση τους το Πανεπιστήμιο μας, ώστε να ενημερωθούν από τους καταρτισμένους επιστήμονες που συμμετέχουν στις εργασίες του Συμποσίου, να ανταλλάξουν σκέψεις και προβληματισμούς και να λύσουν εύλογες απορίες αφού η εκπαίδευση των παιδιών ανεξαρτήτως ηλικίας και βαθμίδων, μας αφορά όλους ανεξαιρέτως.
Ο στόχος του Συμποσίου είναι εξαρχής ξεκάθαρος. Προκαταβολικά και με εντιμότητα οι διοργανωτές μας καταθέτουν το θετικό προσανατολισμό του: να αναδείξει τις ευεργετικές προεκτάσεις της εισαγωγής της ξένης/ δεύτερης γλώσσας στο νηπιαγωγείο για τη γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.
Με ικανοποίηση διαπιστώνω πως η εκπαιδευτική αυτή καινοτομία τυγχάνει αποδοχής από τους ειδήμονες διότι πραγματικά έχουμε όλοι ανάγκη από αλλαγές που επιδρούν θετικά στη διανοητική εξέλιξη της κοινωνίας μας, στον εκσυγχρονισμό της και την εναρμόνιση του βηματισμού της με τις σύγχρονες επιταγές.
Είναι γεγονός πώς μεταξύ πολλών άλλων, το σχολείο οφείλει πλέον να προετοιμάζει τα παιδιά από μικρή ηλικία για να γίνουν πολίτες του κόσμου.
Υπό αυτό το πρίσμα η διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας, τα Αγγλικά εν προκειμένω, από την προσχολική ηλικία, μπορεί αποτελέσει ένα βασικό εργαλείο επίτευξης του στόχου.
Προσωπικά επιτρέψτε μου να σταθώ στη θεματική του Συμποσίου που αφορά την παρουσίαση των καλών πρακτικών διδασκαλίας της ξένης/ δεύτερης γλώσσας στο Νηπιαγωγείο. Διότι, όπως όλοι γνωρίζουμε, τα Αγγλικά διδάσκονται σε όλες τις τάξεις των σχολικών χρόνων.
Εντούτοις, θεωρώ πως αποτελεί κοινή παραδοχή, ότι η διδασκαλία τους δεν υποστηρίζεται επαρκώς ούτε από τους διδάσκοντες ούτε από τους μαθητές που αντιμετωπίζουν το μάθημα είτε ως πάρεργο είτε ως ενισχυτικό - συμπληρωματικό αν θέλετε, του μέσου όρου της υψηλής βαθμολογίας που επιδιώκουν. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως είναι ελάχιστοι οι μαθητές που μαθαίνουν Αγγλικά στο σχολείο, συγκριτικά με όσους επιλέγουν προτιμούν τα ιδιωτικά φροντιστήρια.
Αν λοιπόν η διδασκαλία της ξένης γλώσσας
στην πράξη, δεν είναι αρκούντως
ελκυστική και δεν εμπνέει τους μαθητές, από τα νηπιακά τους
κιόλας χρόνια, για να γνωρίσουν μια άλλη
, πέρα από τη μητρική τους, γλώσσα και
να εξερευνήσουν βιωματικά το πολιτισμικό της φορτίο, νομίζω δεν έχει νόημα να
φορτώσουμε το μυαλό και το χρόνο των παιδιών με μία ακόμη μαθησιακή υποχρέωση.
Σεβόμενος το χρόνο σας και αναγνωρίζοντας την παρουσία και συμμετοχή πολλών, ειδικότερων από μένα, για να παρουσιάσουν με επιστημονική γνώση και πολυδιάστατη δυναμική το θέμα, σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση και, κυρίως, για τη διοργάνωση του σπουδαίου αυτού Συμποσίου στο Ρέθυμνο.
Εύχομαι ειλικρινά ο στόχος του Συνεδρίου να επιτευχθεί και να συνδράμει στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης που, ως ζωντανός οργανισμός, οφείλει διαχρονικά να εκσυγχρονίζεται, να αφουγκράζεται τις ανάγκες των ανθρώπων στους οποίους απευθύνεται, να αναπροσαρμόζεται ώστε να είναι διαρκώς ρεαλιστική, αποτελεσματική και βιώσιμη, σ΄ ένα διεθνές περιβάλλον διαρκώς μεταβαλλόμενο, ανταγωνιστικό και ιδιαίτερα απαιτητικό σε κατάρτιση, πολύπλευρη γνώση και προσωπικές ικανότητες.
Σας ευχαριστώ πολύ!